• START
  • ALECCIS
  • PÄRLA
  • LILLIS
  • Bilen

    Jag kände att jag verkligen var tvungen att prioritera bilen nu, så idag tog vi tag i att byta alla tänddelar och luftfiltret. I och med att han verkligen har gått som en påse nötter den senaste tiden, men pricken över i:et var igår när jag hade bråttom och skulle skynda ut från en korsning och tänkte stå på lite så de som kom längre bort sedan inte skulle bli påverkade av det. Problemet var bara det att när jag skulle iväg och börja ge, så misstände han så in i helvete, och han misstände, misstände och misstände. Så vi kom ju inte iväg riktigt så smidigt som jag tänkte. Och när det då börjar bli farligt så är det dags att ta tag i saken innan det går för långt...
     
    Började med att skruva bort fördelarlocket. Eller ja, försökte rättare sagt. För det satt något så gudens in i norden! Troligtvis har det suttit vääääldigt länge, och när vi kollade inuti samt på rotorn så såg de även ut därefter. :S Fyfan, rent ut sagt! Men det blev inte direkt bättre när vi skulle byta tändstift. Om fördelarlocket satt fast, så var det inget emot hur tändstiften satt! Alltså, tändstiftsnyckeln höll inte ens! Då står man bara där och håller tummarna att tändstiften inte ska gå av för då är det skrot av motorn, men tack och lov gick det bra (med hjärtat i halsgropen). Tändstiften var så vidriga att det är ett under att bilen ens har flyttat på sig. Men som om inte det var nog, så hade de olika tändstift till olika cylindrar! Jävla klåpare alltså... Då kan ju bilen inte ställa in sig rätt, om det är olika prylar. Åh herre, inte så konstigt att han gick illa.
     
    Styrsystemet (som bestämmer luftbränsle-blandningen, när bilen ska tända osv) är adaptivt, vilket betyder att det är "självlärt" = det lär sig efter hand och kan anpassa sig för att försöka förbättra förhållandena. Man kan alltså, med ett annat körsätt, få bilen att gå "bättre" och bli piggare. Jag lyckades till exempel öka maxhastigheten på min förra bil genom mitt sätt att köra. Kör du hårt, så anpassar sig bilen efter det och så ökar t ex bränsletillförseln (inte högre tryck, men spridaren är öppen lite längre). Men det tar, tror det var omkring ett tiotal, mil innan det händer något. Och en sådan grej som att få bilen att bli piggare och öka maxhastigheten (går ju givetvis bara till en viss gräns) är något som tar väldigt, väldigt lång tid. Min förra bil ökade från 172 till 180 på två år.
     
    Men nu går bilen fortsatt illa, med inslag där han går bättre, eftersom han måste anpassa sig och förbättra förhållandena. Oljan och oljefiltret måste också bytas ut och sedan kommer han gå som ett skott (kan man ju hoppas ;)). Det blir intressant att se hur avgasvärdena ser ut, då det är besiktning i veckan.
     
    Volvo ftw!


    Kommentarer


    Kommentera inlägget här:


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback

    Aleccis

    Aleccis Van De Nachtegaele är min tävlingshäst. Det är ett sto född 2000 efter Opium De Laubry - Alcatraz. Vi tävlar i hoppning tom 120 cm och H90 i fälttävlan.

    Pärla

    Pärla 2855 heter min själsfrände. Hon är en fjording född 1990 efter Sindarve Tulling 143 - Bure 53. Vi har tillsammans startat Fjord-SM i hoppning och hon var min "tävlingsponny" förut.

    Lillis

    "Lillis" är mitt senaste tillskott. Han är en Welsh partbredvalack (wmn/swb) född 2011. Han är efter Stendyssen's Diablo RWM 61 - Chess 880. Så småningom kommer han vara till salu.